Opinionsblogg

7 goda anledningar till att legalisera cannabis i Sverige

 
 
Som medicinsk användare kanske det klingar illa att skriva den här texten, men jag är uppriktigt trött på att de senaste ~10 åren fått höra saker som “Jag tror det är bäst att prata om de medicinska fördelarna i första hand” och “Om folk bara förstod ditt och datt om hur bra cannabis är som medicin så hade Sverige legaliserat omedelbums!”.
Jag är förmodligen inte alls som den generella “cannabisaktivisten” och hade jag inte haft så svårt för att hålla käften om orättvisor så hade jag förmodligen mest velat bli lämnad ifred med mitt weed. Oavsett orsak till bruk.

För i min värld är inte det medicinska behovet den största anledningen till att jag tycker vårt förbud på bruk är befängt, utan det faktum att jag som vuxen och myndig person inte får bestämma över vad som är bäst för mig, min kropp och mitt liv. Och för att göra det hela extra enkelt har jag gjort en lista på varför jag tycker att cannabis bör regleras samt legaliseras.

  1. Förbudet kostar en himla massa pengar att upprätthålla. Dessa pengar hade istället kunna gå till att förbättra sjukvård, skola, polisväsendet och alla andra delar av samhället där det idag inte går så bra att bedriva effektiv verksamhet.

  2. Förbudet och den mentalitet som följer med det, gör det mycket svårare att forska på cannabis hälsoeffekter, inte minst med en neutral utgångspunkt.

  3. Om vi istället hade reglerat marknaden, med åldersgräns, beskattning, kvalitetskontroller och liknande åtgärder, så hade vi inte bara berövat de kriminella nätverken på en stor del av deras cashflow, vi hade också kunnat kamma in en hel del skatteintäkter som, likt ovan nämnt, kan gå till bättre saker i samhället.

  4. En annan bieffekt av en reglering är att de kriminella sammanslutningarna som idag bråkar om marknadsandelar får mycket mindre att bråka om, med mindre våldsamma uppgörelser som följd.

  5. Det finns betydligt farligare droger som är lagliga idag. 

  6. Om man inte automatiskt klassar alla cannabister som missbrukare, hade fler kunnat få hjälp av psykiatrin (och den somatiska vården) utan att först, på egen hand, “avsluta sitt missbruk”. 

  7. Näringslivet skulle få ett rejält uppsving i och med den kringliggande verksamhet som följer med en legalisering. Redan idag finns det företag i Sverige som tjänar storkovan på att leverera belysning till legala inomhusodlingar i USA, för att nämna ett exempel. 

Givetvis ska inte den medicinska användningen förringas, cannabis är en väldigt användbart medicinalväxt, men den biten kan vi bena ut en annan dag.

Men faktum är att väldigt få berörs av en legal förskrivning av medicin baserade på cannabisplantan, även om det finns många patienter så är dessa inte i majoritet. En reglerad marknad hade gett en kännbar förändring för alla, framförallt till det positiva. Legalisering hade inneburit flera olika typer av skatteintäkter, frigörande av resurser hos statliga och kommunala instanser, bättre vård, säkrare användning av cannabis, minskat gängvåld och med ett minskat stigma för brukarna, hade också undersökningar och samtal kring plantan kunnat hållas på en mer nykter nivå tillsammans med de det berör.

Vilka fördelar hade förbudet nu igen?
 
 
 

 
Gillar du det jag skriver? Skicka då gärna mina texter vidare i dina nätverk och om du vill/har möjlighet, donera gärna en slant till mig via Swish på nummer 0768969772. Tack på förhand! <3 
 

Kommentarer

#1 - Anonym

Skulle höra dig som gäst på "en bra ursäkt att träffas" podden. Uppskattat det du skriver. Inget inlindat eller snett!

#2 - Powerfredde

Hej.

Med nuvarande aktivism så går tyvärr cannabisdebatten i sverige i snigelfart. Vad kan vi göra föt att lägga i nästa växel? för jag kan inte vara den enda som har ett brinnande hat i bröstet för dom styrande och deras oförmåga att lyssna på befolkningen.

Jag kan bara svara för mig själv men en Anarkistisk sida har vaknat i mig och jag gillar den inte, men om detta fortsätter inte bara i cannabisdebatten men övriga samhället också så KOMMER människor att börja ta saken i egna händer. (Jag är en av dom)

Sverige och omvärlden snackar skit om svenska män/svenska kvinnor, en droppe kommer bli nådd. Medborgargarde är först steget...Sista steget är inte hoppfullt för både svenskar och invandrare.

Men en sak jag kan säga med Säkerhet, jag kommer står där rak i ryggen och med mina bröder och systrar stå emot den globalistiska övertagandet av vårt land.

Mvh Fredrik Larsson

Kommentera