Opinionsblogg

Medicinsk cannabis godkänt i Sverige, SSRI underkänt i Danmark och vad säger egentligen forskningen om cannabis & psykisk ohälsa?

 Foto: Pixabay.com
 

 

När jag som bäst satt och skrev på den här texten nåddes jag av den goda nyheten att Andreas Thörn, som kämpat för sin rätt till medicinsk cannabis i flera år, blir en av de två svenskar som får Bedrocan på licens i Sverige. Bedrocan är cannabis som odlats under hård kontroll i Nederländerna och har funnits tillgänglig för patienter runt om i Europa under mer än ett decennium. Men nu är det alltså äntligen Sveriges tur att komma ikapp resten av världen! Vi som följt Andreas kamp för att få sin medicin godkänd vet att det inte varit en lätt resa och jag personligen hoppas att detta viktiga steg betyder att fler patienter kan få hjälp lättare i framtiden. Men även att det öppnar upp för ett ökat intresse att forska på cannabis medicinska egenskaper även här i Sverige, inte minst i samband med psykisk ohälsa som är ett återkommande tema i diskussionerna.

För det jag egentligen satt och skrev om var den danska rapporten kring SSRI (som flera svenska tidningar skrivit om idag) och att verkan av dessa är minimal i jämförelse med vilka biverkningar man får, något jag försökt påtala i flera år, men alltid fått höra saker som “Vissa blir faktiskt hjälpta också!!”. Och givetvis finns där en del människor som blir hjälpta, men enligt den här meta-studien är andelen hjälp inte tillräckligt stor för att man ska använda dessa mediciner i den utsträckning som görs idag. Förutom de biverkningar man kan få under behandlingen, är det inte ovanligt med utsättningssymptom när man väl slutar ta medicinerna, oavsett nedtrappning, ju längre du tagit medicinerna desto värre blir det. Detta är välkänt och står i bipacksedel till de läkemedel det berör. Trots detta skrivs medicinerna ut år efter år utan annan behandlingsåtgärd, ofta av den lokala vårdcentralen som väldigt sällan har spetskompetens i psykiatri och psykofarmaka, eller ens en kurator. Många gånger glömmer man även att diskutera eventuella biverkningar med patienten, en vanlig effekt vid medicineringens inledande fas är ökad/ångest och en sådan sak kan ju vara bra att veta.  

Då jag känner många som medicinerar med cannabis mot många av de diagnoser som SSRI rekommenderas för och vet av egen erfarenhet att cannabis effekter långt överstiger den effekt SSRI hade på mig, med minimala och lätt hanterbara biverkningar, började jag leta efter forskning på ämnet. Det är inte helt lätt att hitta rätt, eftersom man hellre forskat på huruvida cannabis kan ge depression än vice versa. Och på det spåret har man väl inte kommit fram till mycket mer än att cannabisbruk förekommer hos deprimerade.

Den senaste svenska forskningen på området slår fast att det inte finns några evidens för att cannabis leder till depression när man tar hänsyn till saker så som uppväxtmiljö och liknande, viktiga variabler. Däremot är det vanligt att självmedicinera med olika droger, bland annat cannabis, vid depression och ångest. Magnus Callmyr skrev en bra sammanfattning om detta för lite mer än ett år sedan, så jag behöver inte återuppfinna hjulet på den punkten.   

Till slut hittade jag ytterligare en pressrelease med tillhörande forskning som talar för att långvarig stress, en av de vanligaste anledningen till depression, gör att kroppen minskar på den kroppsegna produktionen av cannabinoider (sk endocannabinoider) vilket då kan leda till depression. Genom att tillsätta cannabinoider utifrån såg man minskande depressioner och ett mer stabiliserat humör (hos råttor). I pressreleasen talar man även om att man sett att folk dämpat sin PTSD med cannabis, då pressreleasen är 2 år gammal har vi kommit längre nu än så.Tidigare i veckan inleddes, I Phoenix, nämligen MAPS studie på PTSD hos veteraner som behandlas med rökt cannabis. Som person med PTSD så tycker jag givetvis att detta är jättespännande och om forskningsresultaten kommer fram till det jag tror, så kanske t o m jag kan få laglig medicin i Sverige innan jag dör!

I den rapport med sammanställning om cannabis dokumenterade hälsopåverkan, som kom för ganska exakt en månad sedan, slogs det bland annat fast att det fanns tillräckligt med belägg för att cannabis har positiv medicinsk verkan vid bland annat kronisk smärta. Något som jag antar varit tvunget för Andreas Thörn att bevisa för att få sin licens godkänd.

Men jag kan ju tycka att forskning från Karolinska borde tas på allvar av psykiatrin i Sverige, som fortfarande och generellt utan pardon vägrar cannabister vård pga sitt bruk, men samtidigt tycker att SSRI är en bra lösning. Kanske kan rapporten från Rigshospitalet göra att man i alla fall slutar slentrianförskriva SSRI till människor som egentligen behöver annan hjälp? Och nu när i stort sett alla våra grannländer tagit medicinsk cannabis på allvar är det väl ändå dags för Sverige att komma ikapp? Dagens nyhet om Bedrocan talar i alla fall för det!  

Oavsett vilket är licensieringen av Bedrocan i Sverige ett fantastiskt steg i rätt riktning när det gäller samtalet kring medicinsk cannabis. Ett samtal som jag och några andra kommer fortsätta med ikväll, då podcasten (En Bra Ursäkt Att Träffas) jag var med i tidigare i veckan kommer ha ett bonusavsnitt om just detta som är tänkt att släppas redan ikväll, eller t o m  att det sänds live! Enbart de som håller utkik kommer veta! :D


 

Gillar du det jag skriver? Skicka då gärna mina texter vidare i dina nätverk och om du vill/har möjlighet, donera gärna en slant till mig via Swish på nummer 0768969772. Tack på förhand! ♥

 

Kommentarer

Kommentera